Celní správa České republiky má od ledna 2021 v provozu
nové operační centrum. Pracoviště je na nejvyšší úrovni a srovnatelné
s operačními středisky jiných složek integrovaného záchranného systému. Slouží
pro efektivní komunikaci mezi hlídkami celní správy a operačními důstojníky.
V případě potřeby poskytne podporu složkám integrovaného záchranného
systému.
Výstavbu nového operačního centra lze rozdělit do tří fází. V první fázi došlo k rekonstrukci
vhodných prostor v budově Generálního ředitelství cel a vytvoření odpovídajícího
zázemí pro pracovníky sloužící v režimu 24/7. Centrum je vybaveno
technologiemi pro šest plnohodnotných pracovišť a oddělené pracoviště vedoucího
referátu. Operační důstojníci mají k dispozici nejen tři monitory
zobrazující veškeré potřebné informace, nebo dotykově ovládané komunikační
centrum, ale i velkoplošnou digitální stěnu. Všichni pracovníci tak mají přehled
o aktuálně probíhajících akcích, pohybu hlídek a dalších informacích důležitých
pro efektivní výkon služby. Do nového systému je také implementováno možné
propojení s operačním střediskem Policie ČR. Díky tomu se zefektivní komunikace při
společných akcích.
V poslední fázi se vytvořil nový informační software
sjednocující stávající systémy používané celní správou. Nový systém především
zefektivní komunikaci s mobilními hlídkami celníků. Zároveň dalším jednotkám a
řídícím pracovníkům umožní maximální informovanost.
Současně se spuštěním nového operačního centra v Praze došlo
k úplnému zrušení stávajícího pracoviště v Českých Budějovicích a
modernizaci operačního střediska v Olomouci. Celkově tak došlo
k úspoře šesti pracovních míst. Kompletní výstavba, včetně hardwarového a
softwarového vybavení stála celní správu 28 000 000 Kč.